10 January 2016

Allo Vienna! Part 2

Second night in Vienna ♡

Day Two - Harini target nak pergi Belvedere Museum atas suggestion orang lain. Tram yang sampai Belvedere is Tram 1 - ingat ni sebab public transport lain susah sket nak sampai area ni. Malangnya tak kesampaian (troll lagi), tapi yang bestnya harini sempat tengok sunset dekat Vienna! ☺

Senja di Rathausplatz ♥

Camni ceritanya.. Sebelum pergi museum tu, ingat nak singgah metro station Erdberg dulu. Erdberg ni satu2 nye tempat yang ada bus station untuk travel ke luar Austria. Esok pagi nak ambik bas pergi Prague, jadi pergi lah cekidout dulu sebab takut esok sesat. Sampai situ senang, tapi nak cari bus station dia punya lah pusing. Dah la tak sure betul ke tak bus station tu sebab macam gelap and tersembunyi je :/ Lagi satu kakacewaan, sampai situ ingatkan boleh beli tiket bas terus, rupanya boleh beli online JE. *lagu sedih* Kalau nak tau lagi pasal beli tiket bus dari Austria, bace sampai hujung post ni, okey ☺


Masih dengan map kertas. Old school ☺

Anyway, lepas jumpa bus station, teringat nak shopping barang kat Christmas market untuk family kat Malaysia. Apa lagi, pergi la balik Rathaus (sebab best) and jalan2 cari barang untuk diorang. Sebab Christmas market ni banyak local produce a.k.a makanan buatan orang situ, saya ingat nak beli lah bende macam seasoning, herbs, honey or jam. Lupa nak tulis dalam part 1, masa first2 jalan2 kat Vienna, ada pergi Christmas market dekat Natural History Museum jugak. Market dia tak besar sangat and barang yang dijual sama je, tapi tak se-crowded Rathaus..

Christmas market dekat Natural History Museum
Monuments dekat area museum..

Dah nama pun wanita, bila start je shopping takleh nak stop. Dah tawaf market tu entah berapa kali dah semata2 nak compare harga and barang, last2 beli la flavoured sugar, seasoning dan jam. Ada satu stall yang jual semua benda yg saya beli ni. Korang boleh beli individually atau dalam combo (3 untuk €5 ,  €10 dan sebagainya)

Lupa nak ambik gambar stall yang jual benda2 ni. Uhu..

Punyalah lama duk kat Rathausplatz, tau2 dah senja. Saya pun decide nak stay sampai malam sket sebab nak tunggu lampu pasang kat tempat ni.......................

Sunset at Rathuasplatz!

Serious cakap kat korang, sangat. berbaloi. Pergi la christmas market kat Rathuas time malam sebab CANTIK SANGAT!

Giant cupcakes!

Christmas lights everywhere ♥
Christmas tree yang centre of the attention
So basically tu experience saya dekat Vienna. Tak duk lama pun, and most of the time saya sorang2 jadi sightseeing dengan santai je kat sana..

Untuk korang yang plan nak pergi Vienna, saya ada a few tips and interesting info tentang Vienna yang maybe berguna untuk korang:

☆ First and most important, make sure korang dah target mana nak pergi sebab terlampau banyak historical buildings, museums, parks yang menarik kat sini. Kalau jalan2 je tanpa hala tuju, takut korang rasa rugi masa balik nanti sebab tak masuk mana2 museum, art gallery etc. Yang aunty saya recommend is Belvedere Museum and Schonbrunn Palace.

☆ Vienna ni tempat famous shooting movie, yang saya ingat mostly dekat Vienna State Opera. Kat situ ada scene dalam Mission Impossible 3, and The Illusionist. Yang minat cerita Before Sunset lagi best sebab the whole movie punya setting kat sini

☆ Public transport dekat Vienna senang je, tapi ada certain tempat susah sket nak pergi and maybe limited public transport sampai kat situ. Buat research dulu

☆ Sebab Vienna ni cantik sangat , travel la dengan kawan atau bawak selfie stick sebab banyak sangat tempat cantik nak ambik gambar. Rugi kalau tak bergambar kat city ni (macam saya yang travel sensorang :,( )

Makanan halal yang saya tau kat Vienna ni satu je. Kat tepi Vienna State Opera ada Hotel Bristol, and depan tu ada a few stall kebab. Satu stall yang warna biru tu halal. Stall lain tak sure kalau halal ke tak

☆ Kalau boleh, try lah makan Sacher Torte ☺ Kek ni banyak tempat lain jual tapi ada certain je yang supposedly authentic, contoh kat Sacher Hotel cafe. Diorang punya kek tak berapa manis, tapi kek dia sangat lembut, ala2 kek kukus camtu. Kalau nak bawak satu kek pun boleh, diorang akan pack dalam kotak kayu. Authentic tak authentic? Ahaa..

Okey, next post saya sepatutnya pasal London (location before Austria), tapi since London tak pergi sightseeing sangat (shopping je kerja), saya akan post destination sebelum tu.....Turkey!☺

Thanks for reading! ☺

Sunset at the Vienna State Opera ♥

**Oh, tip berguna, kalau nak beli tiket bus pergi Prague via station VIB dekat Erdburg, download app FLIXBUS, masukkan info credit or debit card korang, pastu dah setel. Beli la tiket nak gi mana2. Saya beli tiket last minute dapat dalam €22,53. Masa nak naik tu cuak sebab takde bus yang menghala ke Prague, tapi ada yang nak ke Berlin. Check ticket balik, rupanya ada tulis "Connection 060 direction Berlin ZOB", so bus yang ke Berlin tu lah sebenarnye bus yang akan ke Prague. Lagi satu, orang bus tu sangat tak membantu nak masukkan luggage :( Mamat tu 3 kali ganda lagi besar dari saya kot, tapi dia still suruh saya angkat luggage 20kg tu sendiri (tempat letak luggage dia tinggi sikit dalam 4 kaki atas lantai. Pengsan aku nak angkat beg tu woii). Dah nampak saya struggle baru lah nak tolong... **

Separuh dari tiket electronic yg dia bagi. Lagi separuh ada map dengan price summary.

No comments:

Post a Comment